torsdag 5 juli 2012

Anmälan och förberedelser

Hösten 2011satt jag och läste att Sverigetempot skulle köras igen under sommaren 2012. Jag hade tidigare läst bloggar från Kallegunnar och på Outside från loppet 2009. Jag blev mycket imponerad av att det gick att uppleva hela Sverige på cykel på mindre än en vecka. Min älskade frus reaktion på detta var: Ska inte du anmäla dig och köra, jag tror du skulle klara det. Så då slängde jag in en anmälan.

Under vintern försökte jag att cykla till jobbet så ofta som möjligt. Ibland raka vägen ibland med omvägar. Jag planerade även in att köra en brevetserie under våren med rundor på 20, 30 , 40 och 60 mil samt att köra Vättern under åtta timmar med HappyMTB. 20-milaren var en riktig misärrunda i snöslask, den fick mig att förstå vad som krävs för att köra i riktigt usla förhållanden. Det var nog den rundan som gjorde att jag tog med mig ganska mycket packning på Sverigetempot. 20-milsmisären finns väl beskriven av Fredde. 30 och 40 mil gick utan några större problem och jag började känna mig redo för längre etapper. Dessvärre så regnade 60-milsrundan bort och jag var inte i form att köra Vättern.

Jag bestämmde mig tidigt att köra på min cyclocross som jag haft i några år, en Merida CX4. Det är en cykel som knappt krånglat något sen jag köpte den. Visst är den lite tyngre än en ny kolfiberraket, men den verkar hålla för det mesta. Den utrustning som cykeln fick inför loppet var:
- Carradice SQR Slim sadelväska - fungerade utmärkt
- Brooks B17 Narrow sadel - köde med den ett halvär innan för att mjuka upp den, fick dock en del skav efter 150 mil.
- Framhjul med dynamo samt lampa och möjlighet att ladda batteri/GPS. Funkade bra, men laddning vid sovstoppen räckte långt.
- Styrväska
- Stänkskärmar
- Garmin 310XT hade jag sen tidigare och den laddades med gps-spår skapat i bikeroutetoaster.com
- Jag hade tänkt att använda Mapmyride i min Androidtelefon, men det bara krånglade.

Veckan innan bakade jag runekakor som packade i paket tillsammans med påsar av sportdryck till stoppen med dropbagmöjlighet i Östersund, Lesjöfors och Skövde.

Söndagen efter middsommar satte jag mig på tåget norrut där jag bokat sovkupe. Det visade sig att jag och Magnus Hektor, som också skulle köra Sverigetempot, fick kupén för oss själva. Bra att kunna breda ut sig med alla prylar och snacka cykel hela vägen upp till Norrland.


Tillslut var vi framme och jag kunde installera mig på rummet i Vandrarhemmet. Skidsäsongen i Riksgränsen hade avslutats dagen innan och det var fortfarande vinter/vårkänsla kvar häruppe. Tussilago blommade, lite is låg kvar på sjön och björkarna hade precis slagit ut.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar