söndag 1 juli 2012

Smygehuk !!!!!!!!!!!!!

Äntligen framme efter lång natts cykling.
Slutsträckan från  Skövde blev en utdragen historia. Till att börja med hade vi regn och motvind. Men, med en fem man stark grupp var farten god trots omständigheterna.

Efter frukoststopp på sunkmotel i Ulricehamn och lunchstopp i Hultafors kom vi tillslut fram till Laholm. Åke från Hisingens CK ville inte köra återstående 18 mil då det redan var kväll. Janne hakade på Åke och vi andra bestämde oss för att besegra natten med en målgång på sennatten. Vi körde först över Hallandsåsen, sedan ett stopp i Klippan för att bunkra mat inför natten och styrde uppför söderosen. Här började Dags växlar att rassla. Det verkade som om hans växelöra var böjt och han böjde det rakt igen. Problemen var dock inte slut, vid en växling så fastnade kedjan och växelörat gick av - cykeln blev obrukbar. I ficklampans sken försökte Dag att få till en kedja som skulle singlespeedifiera hans cykel. Efter att ha ändrat kedjelängd ett tiotal gånger så gav vi upp. Tråkigt nog innebar detta att Dag gick bryta efter ca 200körda mil.
Mattias och jag började rulla vidare. Vi stämplade i Kågeröd vid ett och sedan blev det 10 sega mil mot Smygehuk. Benen var trötta, baken gjorde ont, knäna protesterade. Det tog fem timmar att köra dessa mil. Jag tror jag aldrig cyklat så långsamt. Tillslut i en solig morgon närmade vi oss Smygehuk. Äntligen.

Det har varit en fantastisk upplevelse att se hela inlandssverige från en cykel. Från tussilago i riksgränsen, ett otal renar, två rävar, nästan blivit påsprungen av rådjur och att träffa alla människor på vägen.

Nu är jag trött, ont i hela kroppen och längtar hem till min älskade familj. Tack alla som stöttat mig i denna vansinniga satsning.

7 kommentarer:

  1. Härligt Marcus! Verkligen bra kämpat. Barnen och jag är så stolta över dig!

    SvaraRadera
  2. Wow! Djupt imponerad av din insatts!

    SvaraRadera
  3. Snyggt "slutcycklingsskägg"! Starkt jobbat, jag är sjukt impad

    SvaraRadera
  4. Stort grattis, strålande kört!!

    //DT

    SvaraRadera
  5. Du fixade det förstås! Verkligen imponerande!
    Kramar mamma

    SvaraRadera
  6. Grattis! Klart imponerande.

    SvaraRadera
  7. Yes! Snyggt jobbat! Har haft fullt upp med annat och upptäckte inte din blogg förrän nu, så jag har lite att läsa ikapp. Blir ju lite avundsjuk och har själv lite abstinens från långcyklingen. Ha en bra sommar! Hälsningar Freddie från breveterna

    SvaraRadera