torsdag 5 juli 2012

Sverigetempot 2012 - Dag1

Riksgränsen 08:00 - Arvidsjaur 02:00 - 500km, 71% medelpuls, 19250 kalorier.

Äntligen var det dags för start. Väderleksprognosen hade ändrats många gånger men det verkade som det skulle bli medvind och sol! Alltförbra för vara sant naturligtvis, istället så infann sig ett lätt regn.



Nåväl, starten gick kl 08:00 och redan efter två kilometer började farten trissas upp. Den taktik som jag hade bestämmt mig för var att hänga på förstaklungan tills pulsen stod på rött. Om jag tvingades släppa så skulle det säkert komma en andraklunga.

Ganska snart så försvann regnet och det blev sol och medvind. Fantastiska vyer med Torneträsk och höga berg. Efter 5 mil körda var snittfarten uppe 40km/h och det trycktes på ordentligt uppför backarna, så pass att jag insåg att detta håller inte. Det kändes som att klungan trodde att målet låg i Kiruna och inte 200 mil längre bort. I en backe insåg jag att detta går inte och släppte. När jag tittade bakåt så insåg jag att det var många som släppt före mig. Jag körde någon mil själv, tog av mig lite kläder och fick sedan sällskap av Janne från Hisingen CK. Någon mil senare körde vi förbi förstaklungan som stannat för en punktering. Strax därefter fick vi kontakt med Dag som jag hade följe med hela vägen till Skåne. Dag bloggade här om sin resa söderut.

Cyklingen till Kiruna var fantastisk. Otroligt vackert, vi rullade på i upp emot 40 km/h i medvinden och solen sken. Jag tror jag aldrig varit med om en bättre cykling.





Väl framme i Kiruna svängde vi in på Statoil för att få en stämpel. Sverigetempot har 13 kontroller som man måste kunna bevisa att man varit på genom att få ett stämpelkort ifyllt:


Efter en korv på Statoil så började Dag och jag trampa vidare mot Gällivare. Här tror jag vi var i ledningen ett tag innan Thomas, Mattias och hans bror Magnus kom och körde om oss. De gick om, men vi behöll kontakten länge med dem och eftertag så gjorde vi sällskap igen. Mattias verkade krokna efter några mil och Tomas, Dag och jag körde vidare. När det endast var några mil kvar till Gällivare så började jag känna av hammaren igen och sa åt de andra att de inte behövde vänta på mig, så jag körde själv igen. Det dröjde dock inte länge innan en större klunga på ca 10 personer kom ikapp och jag ville inte missa det tåget, bet tag i styrlindan och hakade på. Vi var snart ikapp Tomas och Dag och vi körde i en samlad klunga in i Gällivare där vi intog middag på ett thaiställe. Ca 25 mil körda och fortfarande med i täten. Rullsnittet fram till Gällivare låg på 36,5km/h.
Tempot skruvades ner en aning efter Gällivare och vi tog sikte på Jokkmokk. Det var några sköna nerförsbackar vid Porjus. Vi kom ikapp Mattias och Magnus, det blev en klunga på 14 personer som vi 19-tiden rullade in i Jokkmokk med 35 mil avklarade. Jag snackade lite med Dag som också tyckte tempot var lite väl uppskruvat och vi bestämmde oss för att att ta ett kort stopp i Jokkmokk och rulla långsammare genom kvällen/natten ha målsättning att nå Arvidsjaur.


Dag och jag gick återigen upp i ledningen då de andra tog ett längre stopp i Jokkmokk. Vid det obligatoriska stoppet vid polcirkeln så kom Peter ikapp. Han väntade dock in klungan som kom lite senare. Vid ca 40mil så blåste de om oss vi såg dem inte igen.

Sedan blev det långsam körning mot Arvidsjaur. Det var en hel del långa slakmotor som skulle passeras innan vi kom fram, några kilometer uppåt och sedan några nedåt. När vi stannande till för att äta en smörgås och ringa för att boka hotell så kom myggen fram, det fanns massor av dem. Mycket skog samt några renar passerades. Vid tvåtiden så var vi framme vid Arvidsjaur och checkade in på hotel Laponia. De lyckades fixa fram mjölk och oboy vilket blev en perfekt återhämtningsdryck. En snabb dusch, torka kläderna mha golvvärme och sedan somnade jag innan huvudet landat på kudden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar